Snowboardgymnasiet i Malung startade redan 1993 och har sedan dess hjälp många duktiga brädåkare med sin karriär och framtid inom sporten.

Vårt mål med verksamheten är att du, som är elev hos oss, skall få bästa möjliga förutsättningar att bedriva en elitsatsning kombinerad med gymnasiestudier.

Ansökan

Här kan du göra din ansökan >

Vart ligger skolan?

Vi bor och studerar i Malung vid Malung-Sälens gymnasieskola i Dalarna.

Fabriken
Thorolfsvägen 1, 782 34 Malung

Malung-Sälens gymnasieskola
Västra Bangatan 20, 782 34 Malung

Vart vi tränar

”Fabriken”

Fabriken stod klar 2015 och är riksidrottsgymnasiets träningsanläggning. Här hittar du ett helt nytt gym, akrobatikhall med foampit och trampoliner, teorisal, ”chilloutrum”, personliga utrymmen för elevernas utrustning, vallarum, omklädningsrum, duschar, tvättmaskiner mm. Anläggningen ligger ca 250m från skolan.

Kläppen

Kläppen ligger ca 40 min från skolan och är ”hemmabacken” vi oftast tränar på. Här finns sveriges bästa park enligt många på vintern och airbag för sommarträning i nya ”Kläppen Arena”. Nyhet för 2023 är att att dom öppnar railpark med snö redan 5 oktober. Så nu har vi ännu bättre träningsmöjligheter inför kommande säsoner på hemmaplan.

Sälen

Skistar i Sälen är följande: Lindvallen, Högfjällshotellet, Tandådalen och Hundfjället. Dessa tillsammans har en stor variation av åkmöjligheter. Allt ifrån puder till parkåkning på olika nivåer. Parkåkningen utför vi främst i Lindvallen och Tandådalen. Detta på grund av att dessa anläggningar har byggt snowparks i över 20 år och har mycket god kompetens.

Lägerverksamhet

Från skolstart till v.47 planerar vi ca.20 dagar på snö. Maxkostnaden för lägerverksamheten för hela läsåret är beräknad till 30 000 kr. Vi försöker genomföra lägren så billigt som möjligt, utan att göra avkall på kvalitén. Lägerverksamheten i skolans regi är på frivillig basis men ett ypperligt tillfälle för kvalitativ träning både nationellt och internationellt.

SNØ i Oslo

På hösten brukar vi åka till SNØ i Oslo för att komma igång att åka på riktigt snö så tidigt som möjligt.

Alperna

Vi åker även till Alperna under hösten på ett längre läger för att riktigt komma igång inför säsongen.

Tränare

På vårt snowboardgymnasium finns 3 tränare anställda. Tränarna jobbar nära alla olika delar av snowboardsverige som t.ex. snowboardförbund, landslagsverksamhet, klubbar, o.s.v.

Våra tränare

Studier

Studierna är upplagda på 4 år och läsåret är uppdelat i 4 perioder:

Period 1: Skolstart till v.46
Lägerverksamhet samt studier på helfart när vi är hemma. Fysträning sker innan och efter skoltid.

Period 2: V.47 till v.5.
Varje klass har 3 heldagar träning och två heldagar studier. Fysträning sker efter skoltid.

Period 3: V.6 till påsk.
Varje klass tränar 2 heldagar och har tre dagar studier. Fysträning sker efter skoltid.

Period 4: Påsk till skolavslutning.
Studier på heltid. Fysträning sker före och efter skoltid.

Mentor

Idrottselever har två mentorer, en tränarmentor och en skolmentor. Mentorernas uppgift är att följa eleven, och hjälpa, och stötta i idrotten och i studierna. Mentorerna har uppsikt över när- och frånvaro. Idrottselever har stundtals långa perioder när de inte är på plats på gymnasiet. Kontakt och möjlighet till studier genomförs då med hjälp av webbaserade Google for education.

Dexter

Webbaserad plattform för information om elevens studier, studieplaner, schema, frånvaro mm. Föräldrar och elever erhåller inloggningsuppgifter.

Utvecklingssamtal

En gång per termin genomförs utvecklingssamtal där elev, föräldrar, mentor och tränare deltar. De samtalen sker på ”föräldradagar”.

Snowboardens framtida krav

Alla sporter har olika fysiska krav därmed även snowboard. För att bli en bra snowboardåkare med allt vad det innebär d.v.s. friåkning, halfpipe, bigjump, boardecross etc. en komplett åkare som klarar åkningens olika krav. En av dessa är barmarksträningen, d.v.s. all träning som sker utanför snön.

kommer jag bättre förberedd fysiskt till den nya säsongen har jag större förutsättningar att utvecklas

du har den teknik som din fysik tillåter

För att leda utvecklingen i snowboard kommer vi därför att arbeta för att den aktive blir bättre grundtränad, främst genom ökad andel fysträning med inriktning mot snowboard.

Vi lägger tid på ökad kondition, muskelstyrka och akrobatik.

En förbättrad teknikträning är ett viktigt mål samt ökade kunskaper om vad som påverkar inlärningen av den grenspecifika grundträningen.

Utökade kunskaper för åkaren om hur man ska behålla grundträningen genom tävlingssäsongen skapar en bättre förutsättning för att undvika utbränning. Utöver kunskapen om den fysiska träningen så jobbar vi tränare även med t.ex. mental träning eftersom vi vet att psykologi spelar en stor roll i åkarens resultat och målsättning.

Detta är några av de faktorer vi tror kommer att vara avgörande i framtiden och som vi därför strävar mot att uppnå.

Elevens möjligheter

Du som är elev på Malung-Sälens riksidrottsgymnasium har alla möjligheter att klara både idrott och studier. Det enklaste sättet är att alltid delta på träning och i studier. Träning genomförs enligt schema från tränare
Studierna i teoretiska ämnen sker enligt schema, men också genom att du via internet och Google for education. På schemat finns lektionsfri tid, som är tänkt för egna studier – använd den!

SVEN THORGREN BERÄTTAR OM SNOWBOARDGYMNASIET

Tidigare eleven Sven Thorgren och tränaren Pontus Ståhlkloo berättar om hur det är att gå på Riksidrottsgymnasiet Snowboard i Malung.

Du får en inblick i hur det är att åka snowboard på skoltid och hur kombinationen mellan åkning och teori fungerar. Grym åkning från hela världen och en hel del bilder från gymnasiets träningsanläggning Fabriken.

Kolla in filmen och dela gärna med dina kompisar som gillar grym snowboardåkning!

Här finner du svar på många vanliga frågor om våran skola.
Eller så kontaktar du våra tränare om du har övriga frågor.

Vanliga frågor Våra tränare