Nu är ansökningen öppen!

För dig som vill satsa på en internationell karriär på elitnivå inom snowboard. Du får möjlighet att kombinera din elitsatsning med studier på ett högskoleförberedande program. Du kan välja att gå på samhällsprogrammet, ekonomiprogrammet eller naturvetenskapsprogrammet.

Du studerar under fyra år för hinna med 2-3 schemalagda heldagar per vecka i backen.

Du kan läsa Om Skolan här >

Ansökningen

Ansökan och registrering öppnar 1 oktober och stänger 1 december.

Du ansöker i två steg:

1. Till Svenska Skidförbundet

Gå till ansökan

– Registrera ett personligt konto och gör din ansökan
– Kontrollera att du får bekräftelse på ansökan till din e-post
– Du kan logga in och ändra i din ansökan till och med den 1 december
– Antagningsbesked skickas ut med e-post under våren 2024

Då loggar du in här och tackar ja eller nej till erbjuden plats

2. Vanlig gymnasieansökan genom studie- och yrkesväg- ledaren på din skola.

Antagningsprocess

Tränarna på snowboardgymnasiet kommer under vintern 2023/2024 arrangera antagningsläger någonstans i Sverige i mitten av Februari.

På antagningslägret blir det tillfälle att få prova på och träna med gymnasiets tränare och på så sätt få visa upp sin åkning. Efter eller under antagningslägret följer tränarna upp med intervjuer. Anmälan och datum till antagningslägret kommer senare i höst.

Tävlingsmeriter

Skolan tittar på nationella och internationella tävlingar som till exempel, SM, tävlingar med WSF och FIS-status. Hänsyn tas även till mindre tävlingar beroende på startfält.

Fysiska förutsättningar

Koordination, kroppskontroll, balans, tidigare idrottserfarenhet, är tillsammans förutsättningar för fortsatt utveckling som snowboardåkare.

Betyg

Godkänt i svenska/svenska som andraspråk, engelska, matematik, geografi, historia, religion och samhällskunskap. Du måste dessutom ha lägst betyget godkänt i fem andra ämnen.

Med tanke på att snowboardsporten är tidskrävande i samband med tävling och träning är det dock meriterande med högre betyg. Ett högre betyg skapar bättre möjligheter för eleven att nå uppställda mål även inom idrotten. Detta för att eleven, enligt Riksidrottsförbundets krav, ska ha möjligheterna att fullfölja utbildningen med goda studieresultat.

Utvecklingspotential

Eftersom utbildningen sträcker sig över fyra år så behöver eleven inte vara bäst i dagsläget men bedömas ha potentialen att utvecklas till en elitåkare under studietiden.

Snowboardkunskaper

Grundkrav för att söka in till riksidrottsgymnasiet snowboard är bl.a:

•  Åka med bra grundposition både framåt och bakåt mellan portar, i pist, hopp och övrig terräng.
•  Hoppa både framåt och bakåt med god grundteknik i mellanstora hopp (motsvarande röd linje i parken)
•  I mellanstora hopp utföra minst 180 graders rotation åt alla fyra håll.
•  Det finns även möjlighet för den ansökande att visa upp mer avancerat åkning.

Uppföljning

Efter antagningsprocessen analyserar tränarna åkningen på video för att detaljstudera åkteknik och det kan bli aktuellt med vidare samtal och kompletterande intervjuer.

Programmen

Programmen du kan välja mellan inför hösten är samhällsvetenskapliga programmet med inriktning beteendevetenskap (SAB), ekonomiprogrammet med inriktning ekonomi och naturvetenskapsprogrammet med inriktning naturvetenskap och samhälle (NAS).

Vid frågor kontakta studie- och yrkesvägledare Torbjörn Nilsson, 0280-18214.

Utbildningen måste sökas genom Svenska Skidförbundet senast 1 december året innan du ska börja gymnasiet. Därefter görs vanlig gymnasieansökan. Ansökningskoder till programmen hittas i programbladen nedan.

RIG EK
RIG SA
RIG NA

Antagningsbesked

Du får besked om plats i god tid innan gymnasieomvalsperioden i maj.

Ansökan

Välkommen med din ansökan här. Ansökan är öppen mellan 1 oktober och 1 december.

Frågor

Tveka inte att kontakta oss tränare om du har frågor kring antagningen, skolan eller annat!

SVEN THORGREN BERÄTTAR OM SNOWBOARDGYMNASIET

Tidigare eleven Sven Thorgren och tränaren Pontus Ståhlkloo berättar om hur det är att gå på Riksidrottsgymnasiet Snowboard i Malung.

Du får en inblick i hur det är att åka snowboard på skoltid och hur kombinationen mellan åkning och teori fungerar. Grym åkning från hela världen och en hel del bilder från gymnasiets träningsanläggning Fabriken.

Kolla in filmen och dela gärna med dina kompisar som gillar grym snowboardåkning!